A AUM (Bevezets)
p 2006.11.20. 18:35
A Shirayan Vajramutthi harcmvszeti stlus kzponti s kitntetett eleme a Sardulah-pranah (AUMH-pranah), vagyis a ’Tigrisllegzet’.
A 'Tigrisllegzet ' egyrszt egy komplett formagyakorlat elnevezse, msrszt egy specilis koncentrcis lgzgyakorlat, mely nyugtatja, pihenteti a gondolatokat, az idegrendszert, tovbb az energiit koncentrl tigrist szimbolizlja.
A Shirayan Vajramutthi harcmvszeti stlus kzponti s kitntetett eleme a Sardulah-pranah (AUMH-pranah), vagyis a ’Tigrisllegzet’. A 'Tigrisllegzet ' egyrszt egy komplett formagyakorlat elnevezse, msrszt egy specilis koncentrcis lgzgyakorlat, mely nyugtatja, pihenteti a gondolatokat, az idegrendszert, tovbb az energiit koncentrl tigrist szimbolizlja.
A ’Tigrisllegzet’ technika ’Surjasampha Vajrapati’ szavaival nem ms, mint a ’veszlyben l srknyszellem s tigrisszellem koncentrlt figyelme’, mely utal a mdszer szellemi elsrendsgre is.
Az ’AUM-H Pranah’ jellemzje a nyugodt kilgzs kzben hallhat folyamatos mormog, hrg hang, mely nem ms, mint a tigristl klcsnztt egyik hangjelzs, melyet akkor hallat, amikor pihen, de ugyanakkor ugrsra ksz.
Az ’AUM-H’ egyrszt a misztikus ’OM’ (rgebbi szanszkrit vltozata szerint ’AUM’) msrszt az energiacsert biztost s szimbolizl ’H’ tagokbl ll. Az AUM a belgzs, az energiaramls s kilgzs egysge. Teht ez nem csupn kilgzs, hanem az elzekben vgzett belgzs finomabb folytatsa, az energia sztramoltatsa is egyben. Megvalstsa: belgzs s sztramoltats utn nyitott szjjal az ’A’ hangot ejtjk (ez egyben a szv csakrjt is aktivizlja), majd flig zrt szjjal az ’U’ hangot (szakrlis csakra) ejtjk, s vgl csukott szjjal az ’M’ hangot ejtjk s zengetjk tovbb. Ezt lnyegben orrhangvgzdssel ejtjk ki, amely az az N’ s az M’ kztt van.
Az "A" hang a Solar Plexist, a kis ego otthont, mg az ’M’ hang a magasabb tudatot aktivlja. A ’H’ szerepe ezutn jn, amikor is a zengs elhaltval, de mg az ujjabb belgzs eltt nyitjuk a szjat s tovbbi kilgzst, a H-kilgzst vgezzk, amellyel tkp. egy plusz energinak biztostunk helyet. Habr a gyakorlat vgzse a testhez, az anyagi valhoz ktdik a lertak szerint az ’AUM-H’ Pranah elssorban szellemi, koncentrcis szinten elvgezend mdszer.
Az ’AUM’ utni ’H’ az utols hang egyetlen pontban trtn elhalsa s jrazengse kzti tmenet, sszekt kapocs is.
A ’Mandukya Upanisad’, melynek trgya az ’AUM’ sz kzismerten mgikus azonostsa a vilgegyetemmel, konkrtan az nvalval, konkrtan gy rtekezik az ’AUM’-rl
“– Az AUM sz maga a vilgmindensg. Ennek a magyarzata a kvetkez; - A mlt, jelen s jvend mind benne van az AUM szban, s ami ezen a hrom idn tl van, az is benne van az AUM szban. Mert a vilgmindensg brahman. Az nval is brahman. Az nval ngy fokozatbl ll. (ngy fokozatbl ll – sz szerint: ’ngylb /catuspad/ * a lb sz a szanszkrit nyelvben negyedrszt jelent) Els fokozata az brenlt llapota, amikor az rtelem kifel irnyul; ez htg, tizenkilencszj, a durva anyagot fogyasztja. Neve: vaisvanara (minden ember)
Msodik fokozata az lom llapota, amikor az rtelem befel irnyul; ez htg, tizenkilencszj, a kivonatot fogyasztja. Neve: taidjasa (sugrz).
Harmadik fokozata a mly alvs llapota, amikor az alv nem rez vgyat, nem lt lmot. A mly alvs llapotban egysgg vlik, tiszta megismerss vlik, boldogsgg vlik, a boldogsgot fogyasztja, szja a gondolat. Neve: prajnya (rtelmi) Ez a mindensg ura, mindenhat, bels irnyt, a mindensg anyamhe, az llnyek eredete s pusztulsa.
Negyediknek tartjk, amelyben az rtelem sem befel nem irnyul, sem kifel nem irnyul, sem mindkt irnyba nem irnyul; ez nem vlik megismerss; sem tudatos, sem tudattalan; lthatatlan megfoghatatlan, megmutathatatlan, az egysg vlt n bizonyossgnak lnyege, a jelensgek eltrlse, nyugalom, dv. Neve: advaita (kettsg nlkli) Ez az nval, ezt kell megismerni. Ez az nval a szavak vonatkozsban azonos az AUM szval, tekintettel annak egysgeire. Negyedei (fokozatai) annak egysgei, az egysgek negyedek: az A-hang, az U-hang, az M-hang.
Az brenlt llapota, a vaisnavara, azonos az A-hanggal. Ez az els egysg, az apti (elnyers), vagy adi (els) sz alapjn. Minden hajt elnyeri s els lesz az, aki ezt tudja.
Az lom llapota, a taidjasa azonos az U-hanggal. Ez a msodik egysg, az utsakara (fenntarts), vagy az ubhava (mindkett) sz alapjn. Fenntartja csaldjban a tudst, mindkt irnyban hasonl helyzetet lvez, ivadkai brahman-tudk lesznek, aki ezt tudja.
A mly alvs llapota a prajnya, azonos az M-hanggal. Ez a harmadik egysg, a miti (felpts), vagy az apti (lerombols) sz alapjn. Az egsz vilgot felpti s lerombolja az, aki ezt tudja.
A negyedik, az advaita nem kpez egysget, mert ez maga az AUM-sz, s azonos az nvalval. Ez kimondhatatlan, a jelensgek eltrlse, nyugalom, dv. nnn valjval az nvalba jut, aki ezt tudja. – “
A Mantra-Yoga iskoli lnyeges jelentsget tulajdontanak a hangoknak, szavaknak, sztagoknak, azok rendszeres ismtelgetsnek. A legfbb hangnak az AUM-hangot tekintettk, mely a mindensg teremt kzpontja, a teremts smantrja. (adimantra, bijamantra, mahamantra, pranava) Egysgestett nven: omkara.
A mantra-ygi feladata, hogy a mindensg llandan jelenlv s “hallhat” szzatt, az AUM-sztagot sajt kiejtsben eleventse meg.
Az omkara a transzcendentlis megvalsts lnyege. Segtsgvel brki kpes lehet az anyagi fogsgba kerlt elmjt irnytsa al vonni. Az AUM-H lnyege minden transzcendentlis hangnak, a Legfelsbb Abszolt Igazsg, Isten kzvetlen hangkpviselje.
A Bhagavad – gta szerint: : "A teremts kezdettl ez a hrom sztag, az "om-tat-sat" a Legfelsbb Abszolt Igazsg megjellsre szolglt". E hrom szimbolikus szt hasznljk a brhmank, mialatt a Vdk himnuszait nekelve ldozatokat mutatnak be a Legfelsbb r elgedettsgre.
Ez egyben Tibet legismertebb mantrja, a Padmaszambhava mantra, s mint a legtbb mantra ez is szanszkritl, India si nyelvn szl.
Az OM AH HUM sztagoknak bels, kls s titkos jelentse van. Mind hrom szinten az OM sztag a testet jelenti, AH a beszdet, HUM a tudatot. Minden Buddhnak a testet, a beszdet s a tudatot tvltoztat ldst jelenti.
Klsleg az OM megtiszttja a test ltal elkvetett valamennyi negatv cselekedetet, AH a beszdet, HUM a tudatot. Ha az OM AH HUM-mal megtiszttottad a testedet, beszdedet s tudatodat, akkor a Buddhk testnek, beszdnek s tudatnak az ldst kapod ltala.
Az Om a forma, AH a hangok, HUM a tudat lnyege. Amikor ezt a mantrt elmondod, akkor a krnyezetedet is megtiszttod, magadat s benne minden llnyt. Az Om megtiszttja az rzkelst, AH a hangokat s a HUM a tudatot a gondolatoktl s az rzelmektl.
Belsleg az OM megtiszttja a finom csatornkat, az AH a bels szelet, a bels levegt, vagyis az energik folyst, s a HUM a cselekv lnyeget.
Mlyebb szinten az OM AH HUM a Buddhk Ltusz csaldjnak hrom kjit kpviseli. OM a dharmakja; Amithba Buddha, a Hatrtalan Fny Buddhja; AH a szambhogakja: Avalokitesvra, a Knyrletessg Buddhja; s a HUM a nirmnakjt: Padmaszambhava szemlye foglalja magba.
A legbensbb szinten az OM AH HUM a tudat termszetnek hrom aspektusa felismershez vezet. Az OM hozza szntelen energijnak s knyrletessgnek, az AH ragyog termszetnek s a HUM az ghez hasonlatos lnyegnek felismerst.
A Vajra-t a gymnthoz hasonltjk, a legersebb s legrtkesebb drgakhz. Ahogyan a gymnt mindent elvg, s kzben maga srtetlen marad, ugyangy a buddhk vltozatlan, nem-ketts blcsessgt sohasem srtheti meg vagy rombolhatja le az ostobasg, a flrevezets, vagy az akadlyok. A buddhk blcsessgtudatnak, beszdnek, testi cselekedeteinek milyensge mindenben segtheti az llnyeket a gymnt akadlytalan, mindent that erejvel. S miknt a gymnt, a Vajra is mentes minden hibtl, ragyog ereje a valsg dharmakja, Amithba Buddha termszetnek felismersbl ered.
GURU annyit jelent: "slyos", nmelyek csodlatos tulajdonsgokat tulajdontanak neki, s azt mondjk, hogy a blcsessget, tudst, knyrletessget, gyessget testesti meg. Amint az arany a legnehezebb s legrtkesebb fm, a GURU (Mester) pp gy hibtlan, fellmlhatatlan, s mindenek felett ll. A GURU a szambhogakjnak felel meg, s Avalokitesvrnak, a Knyrletessg Buddhjnak.
Mivel Padmaszambhava a Tantra svnyt tantja, amelyet a vajra jelkpez, s a tantra gyakorlatok segtsgvel vilgosodott meg, ezrt t a "vajra- guru"-nak is nevezik.
A Padma ltuszt jelent, ami a Buddhk Ltusz csaldjra utal, klnsen a megvilgosodott beszdre. A Ltusz csald az a Buddha csald, amelyhez az emberisg is tartozik. Padmaszambhava, mint Amithba Buddha nirmnakja, kzvetlen kisugrzsa, a Ltusz csald s-Buddhja, s a "Padma" -knt ismeretes. A Padmaszambhava, "Ltuszbl szletett" nv valjban arra utal, hogy valjban virgz ltuszbl szletett.
Ha a VAJRA GURU PADMA sztagokat egytt ejtjk ki, akkor a nzet, a meditci s a cselekvs ldst s lnyegt jelentik. A VAJRA az igazsg vltozatlan, gymntos, lerombolhatatlan lnyegt jelenti, amirt imdkozunk, hogy a nzetnkben megtestesljn. A GURU a megvilgosods nemessgt s a fnyl termszetet jelenti, amirt imdkozunk, hogy meditcinkban megjelenjen.
A PADMA a knyrletessget jelenti, amirt imdkozunk, hogy a cselekedeteinkben megvalsuljon.
A mantra recitlsval teht megkapjuk Padmaszambhava s valamennyi Buddha blcsessgtudatnak, nemes vonsainak s knyrletessgnek ldst.
A SZIDDHI annyit jelent "igaz beteljesls, elrs, lds, megvalsuls". Ktfajta sziddhi van: kznsges s felsbbrend. Ha megkapjuk a kznsges sziddhik ldst, akkor letnk minden akadja, mint a betegsg, elhrul, s a j irnti vgyaink teljeslnek, mint pldul a gazdagsg, a sikeressg s a hossz let, letnk kellemes lesz, s elvezet a szellemi gyakorlatokhoz s a megvilgosodshoz.
A felsbbrend sziddhik ldsa magt a megvilgosodst hozza meg, Padmaszambhava teljes felismerst, a mly elnys mind a magunk, mind ms llnyek szmra. Ha Padmaszambhava testrt, beszdrt, tudatrt, tulajdonsgairt s cselekedeteirt imdkozunk, akkor elrjk mind a kznsges, mind a felsbbrend sziddhiket.
A SZIDDHI HUM sztagokat azrt mondjk, hogy odavonzzk valamennyi sziddhit, mint mgnes a vasreszelket.
A HUM a Buddhk blcsessgtudatt jelenti, s a mantra szent kataliztora. Olyan, mintha erejt s igazsgt bizonytva mondannk: "GY LEGYEN!".
A mantra lnyegben teht azt jelenti: "Megidzlek tged, Vajra Guru Padmaszambhava, ldsoddal add meg neknk a kznsges s a felsbbrend sziddhiket.!"
gy tartjk, hogy ez a mantra a Buddha ltal tantott mind a tizenktfle tants ldst hordozza, ami a nyolcvanngyezer dharma lnyege. Ezrt, ha ezt a mantrt elmondod egyszer, olyan, mintha Buddha egsz tantst elmondand s gyakorolnd.
A tantsnak ez a tizenkt ga gygyszer arra, hogy megszabadtson bennnket a "Fggve keletkezs tizenkettes lncolattl", amely a szmszrhoz (a lt krforgsa) kt tudatlansg, karmikus formcik, fogalmi tudatossg, nv s forma, tudat, kapcsolat, rzkels, ragaszkods, kapaszkods, ltezs, szlets, regkor s hall
Ez a tizenkettes lncolat a szmszra mechanizmusa, amely a szmszrt fenntartja. Ha a Vajra Guru mantra tizenkt sztagjt recitljuk, ettl a tizenkettes lncolattl megtisztulunk, s kpesek lesznk teljesen megszabadulni a karmikus rzelmi szennyektl, ez ltal megszabadulunk a szmszrtl.
Forrs: - Shirayan Indrayudham Samraharah Iskola Orientalisztikai s Tradicionlis Harcmvszeti Tanulmnyok –
(Lenyfalvi Attila)
Mandukya Upanisad
Szgjal Rimpocse: Tibeti knyv letrl s hallrl
Bhagavad Gta
|