Az AUM I.
p 2006.11.20. 18:38
A mgikus szt, nevet az si idktl kezdve a teremtett lny teremterejeknt tiszteltk, mindig is felhasznltk az ldozatszertartsok alkalmval, a segt-rt dmon-mgik gyakorlatban.
A sz (sabha, mantra), a nv (nama) az indiai filozfiban az nll ltezs (nv s forma = namarupa) kapuja, azaz a lnyt (az embert) ltben tart, a lteztl s annak tevkenysgtl fggetlen er szimbluma volt. A ltskok (loka) s a lnyek neve fltti hatalom gy azok uralmt, tkletes megrtst, a tkletessg, az isteni lnyeg megteremtst jelentette. A Mantra-Yoga legsibb mantri, mint pl. az ’AUM’ is, mg az upanisdok korbl fennmaradt, rtelmet, racionlis jelentst nlklz, vagy esetleg elhomlyosult jelents varzsszimblumok. Ezek kiejtse, vagy elneklse az ldozatokon is klnleges tudatllapotokat idzett el, mely visszahatott az ldozatot vgz szemlyre. A mantra Patanjali mester megfogalmazsa szerint: - eszkz a kitztt cl elrshez. / - Janmausadhimantratapahsamadhijahsiddhayah * A mgikus kpessgek szlets, nvnyi drogok, varzsigk, aszkzis vagy extzis ltal valsulnak meg. - / A mantrk megeleventse hromflekppen trtnhet: hangosan kiejtve (vacanika), mormolva (upamsu) s gondolatban (manasika) A mantra a tkletessg szimbluma, s eredetileg a meditci egyfajta koncentrcis elksztst jelentette. Segtsgvel ltrejtt a kvzi meditci, ezrt nhol gy nevezik, hogy ’durva meditci’ (sthula dhyana). Feladata mg a meditci alaphangulatnak, a ’saddha’ megteremtse. Az si tantsok szerint veszedelmes llatok, egyes szent jelentsg termszeti alakzatok, hegyek, folyk, nvnyek nevnek kiejtse tilos (tabu) volt, ezrt krlrsokat, vagy mantrkat hasznltak. A ’rejtett - nv’ adsa, vagy az eredeti nv el nem rulsa rendszeres gyakorlat volt mind az indiai, mind pedig ms npek kultrjban. Az ’AUM’ is egy ilyen sz bizonyos esetekben. Msrszt, az ’AUM’ mindazt jelenti, amit alkalmazja neki tulajdont, amit hozz prost, amit el akar rni ltala. Az ’AUM-H szerepe legjelentsebben a ’Sardulah-Pranah-Upayah’ formagyakorlat lass vgzsekor nyilvnul meg. Ekkor minden mozdulat alkalmval az ’AUM-H’ lgzst vgzi a gyakorlatoz tantvny. A tradicionlis yoga-mrgk ltal alkalmazott technikk (nada-japa-yoga) a legmagasabbrend tudatllapot elrst tztk ki clul akkor, amikor a gyakorlat eszkzl az ’AUM’-ot vlasztottk. A ’marga’ fogalom a megvalsts konkrt, beavatsokhoz s hatalmi kpessgekhez kttt bels szellemi svnyt jelent. Ha ellenfelnket kpesek vagyunk egyetlen hatrozott mozdulattal megsemmisteni, ha az utols pillanatban kpesek vagyunk ellpni veszlyes tmadsok ell, ha teleinket zhatsukban harmonikusan vagyunk kpesek elkszteni, vagy ha a rnk hrul fizikai s szellemi terhelseket krosodsok nlkl vagyunk kpesek elviselni, ha egy bonyolult feladatot preczen meg tudunk oldani, ha a trelmet s a figyelmet megvalstjuk, gy abban az esetben a ’Koncentrlt-Er Gymntkle’ mdszere szerint vgeztk dolgunkat. Ez a mdszer egyben mindennapi gondjaink megoldsnak mdszere is: a ’koncentrlt-er’ a SHIRAYAN; a ’gymntkl’ pedig a VAJRAMUTTHI; a SHIRAYAN-VAJRAMUTTHI pedig: lgzs – koncentrci – mozgs – er – harmnia. * A Mundaka Upanisad, amely cmt egy kopaszra nyrt fej (munda) szerzetesrendrl kapta, melynek kreiben sszelltottk, a kvetkezkppen tantja s magyarzza a ’pranava’ (omkara) lnyegt: “- jad legyen az upanisad nagy fegyvere, tedd nylvesszdl az imdsgot re, fesztsd meg Erre irnyul gondolatod, s a Cl Ez, a nem-ml brahman legyen. Az AUM sz: j; a nyl: ned; a clpont a brahman legyen. Vedd lankadatlanul clba, mint mst-nem hajszol vadsz. – “ Mint kllk a kerkagybl erednek, kzpontja a szvereknek. Bell idzik, sokfel szletik. Mondjtok: OM - s Llekben mlyedjetek! dv! A sttsg tlpartjra vezet. /Mundaka Upanisad – Weres Sndor fordtsa/
|