Az Om (AUM) az Upanisadokban
Paulus 2007.02.08. 21:16
Káthaka Upanisad
Az ifjú a halál országában
(részletek)
"...Törvényszegésen s törvényen, tetteken és nem-tetteken, a múlton és jövendőn túl, ember, mit látsz? nevezd nevén!
Azt a helyet, mit minden Véda hirdet, amerre minden vezeklés irányul, melyet áhítva brahmanok tanulnak, egy szóval tudom megnevezni néked: ÓM
Mert ez a szó maga Brahmá, a legszentebb szó mind között, s a legszentebb szót ismerve, ki mit kíván, övé leszen.
Ez a legbiztosabb támasz, a legfőbb támasz mind fölött, aki megőrzi, megtartja: Brahmá egében boldogul.
Ismerője nem születik, nem is hal, nem származik sehonnan, el se múlik, ős, születetlen, állandó öröklét, nem pusztul a testtel, a pusztulóval.
Gyilkos úgy véli, hogy gyilkolt; a megölt azt gondolja, holt; a valóságot nem tudják, mert az nem öl s nem hal soha.
Kisebb a kicsinél, nagyobb a nagynál, az élők bensejében rejtekezve. Nincs gondja, ki az alkotó kegyéből látja a Lényeg fenséges csodáját.
Ülve a messzeségben jár, fekve eljut mindenhova, örök tevékeny istenség, rajtam kívül ki ösmeri?
A testekben test-nélküli, változókban nem-változó, s a jelenlétet ismerve, a bölcs nem érez bánatot.
A lényeg föl nem fogható szavakból, sem értelemmel, sem sok tanulással. Kit ő választ ki, az a fölfogója, előtte a Lényeg magát kitárja.
Gonoszság, nyugtalan lélek, kevélység, áhitat-hiány, se puszta értelem nem jut a sosem-sejtett Lényegig.
4
A test nyílásait az ős Teremtő kifelé fúrta, hát mind kifelé néz; de volt olyan bölcs, ki befelé fordult, az öröklétet odabenn keresve.
Külső örömöt hajszolnak a balgák s a halál feszes pányvájába buknak. A bölcsek tudják, hol a halhatatlan s nem keresnek szilárdat a lápon.
Alakot, érintést, hangot, valahány ízt és illatot őáltala ösmérünk föl, rajta kívül mi volna más? Igen, ez az!
Az álmot és ébrenlétet megkülönböztetjük vele; a Lényeget a bölcs érti, s nem bánkódik többé soha.
Tiszta mézként eszik mindent e Lényeg, az ő lelke is, ura múltnak s jövendőnek, ezért nem retteg semmitől.
Igen, ez az!
A hőnél előbb született, víznél előbb keletkezett, a dolgok mélyén rejtőzik, a lényekben formákat ölt. Igen, ez az!
Tűzifában rejlő, élőt vezérlő, mint méhben magzat megbúvó, a Lényeg, a korán kelők által reggelente áldozással magasztalt tűz a Lényeg. Igen, ez az!
Homály, honnét a Nap felkél és ahová lenyugoszik, az istenek mind rajta állnak, senki se léphet rajta túl. Igen, ez az!
Ami itt van, az van ott is; ami ott van, az itten is; halálból kerül halálba, ki itt különbséget gyanít.
Hüvelyknyi nagyságú Lélek a Lényeg közepén lakik, ura múltnak s jövendőnek, ugyanaz ma, mint holnap is. Igen, ez az!
Ahogy a hegyi bő zápor vize, ha öntik, ugyanaz marad, éppilyen a bölcsnek lelke, ki az igazat ismeri.
5
Aki a nem-születőnek, nem-tévedő elméjűnek tizenegy kapujú várán úrrá lesz: boldog és szabad.
Úszó hattyú és égen lebegő Nap: oltáron áldozó, s vendég, betérő: benn él az emberben s a levegőben, születik vízből, tehénből, hegyekből.
A lehet kileheltetve, s beszíva a lélekzetet, középen törpeként ő ül, minden isten őt tiszteli.
Ha ez, mely az élő testben tartózkodik, megszabadul s távozik az élő testből: vajon utána mi marad? Igen, ez az!
Nem a lehelés-lélekzés, mi a halandót élteti: mi a lélekzést indítja, ád mindnyájának életet.
Imé előtted feltárom brahmant, az örök titkosat, s azt is, mi lesz a Lényegből, ha megérkezik a halál.
Anyaméhbe jut száz meg száz, hogy újra testet öltsenek, mások fába költözködnek, tetteik s eszméik szerint.
Szüntelen, gondosan virraszt a lélek alvás közben is s a vágyakat s az álmokat alakokba öltözteti.
Ő a legtisztább, ő Brahmá, halhatatlannak mondható, minden teremtményt ő tart fenn, rajta nem léphet senki túl. Igen, ez az!
Miként a tűz egy, mégis a világot áthatva hasonul az egy alakhoz: minden lény benső lényege egyetlen, minden alakban kívűle maradva.
Miként a szél egy, mégis a világot áthatva hasonul az egy alakhoz: minden lény benső lényege egyetlen, minden alakban kívűle maradva.
Mint a Nap, szeme az egész világnak, s nem hágy rajt foltot külső szem hibája: minden lény benső lényege egyetlen, nem szennyezi külvilág szenvedése.
Minden lény benső lényege: az egy Úr, ki egyetlen formáját sokszorozza. A bölcsek ráismernek bensejükben, örökre boldogok, míg társaik nem." -
"Ez az: megfejthetetlen szó, minden üdvösség teteje, de hogyan ismerhetem meg? fénylik-e, vagy visszfénye van?"
"Nem fénylik ott a Nap, Hold, csillagok sem, nem vakít villám, mégúgysem a tűzláng. Ő maga ég, az ő visszfénye minden. Hevét a Mindenség őtőle kapja."
Vekerdi József és Weöres Sándor fordítása
Megj.: Óm szó eredeti jelentése: 'igen'
Ísa-upanisad
Az Úr titkos tanítása
Om
Teljes az Ott, és teljes ez Itt. Teljesből teljes felemelkedik. Teljes a teljesből elszakad. Teljességben mégis megmarad. Béke! Béke! Béke!
-
Az Úr ruháját hordja minden, mi sereglik itt a Földön, Engedd meg néki, hogy legyen, másnak java ne gyötörjön.
-
Száz évet élhetsz nyugodtan, ha így teszed meg dolgodat, Másik választásod nincsen, a sors reád így nem tapad.
-
Az ördögök világait vakság és sötétség fedi, Elhullva ide kerülnek önnön lelkük gyilkosai.
-
A mozdulatlan Egy az észt meghaladja, az istenek sem tudják utolérni őt, csendben állva ér utol minden futót, Szélurunk a vizet őbenne tartja.
-
Ő mozdulva mozdulatlan, távolban van Ő és közelben, Ő mindenben benne rejlik, kívül van mégis mindenen.
-
Ki az összes létezőket önnön lelkében szemléli, minden lényben a Lelket látva többé nincs oka félni.
-
Mert ki minden létezőben önnön lelkére rátalál, Az Egységet ismerőhöz hogy érhetne fel gond, homály?
-
Ő körbe kiterjed, testetlen, tiszta, világos, sebzetlen, bűn sosem éri. Látó bölcs, magától való mindenható, a dolgok rendjét örökre kiszabta.
-
Vakságba, sötétségbe buknak a nemtudásnak hódolók, de ennél is nagyobb sötétbe a tudást csak kóstolók.
-
Mondták: máshová visz a tudás, máshová a nemtudás. Ezt hallottuk az ősöktől, így maradt ránk a tanítás.
-
Ki tudás és nemtudás kettősségét egyaránt tudó, az nemtudón halált legyűrő, tudón örökkévaló.
-
Vakságba, sötétségbe buknak a nemlétnek hódolók, de ennél is nagyobb sötétbe a létet csak kóstolók.
-
Mondták: máshová vezet a lét, és a nemlét megint más. Ezt hallottuk az ősöktől, így maradt ránk a tanítás.
-
Aki lét és nemlét kettősségét egyaránt tudó, az nemlétezőn halált legyűrő, létezőn örökkévaló.
-
Aranykoronggal igazi arcod eltakarod, tárd fel hát előttünk, ó Gyarapító! Az igazak útján járóknak megmutasd!
Gyarapító, Ősbölcs, Rekesztő, Nap, Teremtőúrnak fia!
-
Legszebb alakodban látlak meg én, a Napban az Ember, az vagyok Én!
Sóhaj az örök szélbe szállj, itteni test véges porba omolj!
OM
-
Emlékezz művem, emlékezz a tettre! Emlékezz művem, emlékezz a tettre!
-
Tűz, segíts meg minket jó utakkal, Ösvények Tudója, vigyél sikerre! Téríts le bűn ferde útjairól, néked szentelődünk a legszebb szavakkal!
OM
Teljes az Ott, és teljes ez Itt. Teljesből teljes felemelkedik. Teljes a teljestől elszakad. Teljesen mégis megmarad. Béke! Béke! Béke!
Fordította: Tenigl-Takács László
|